Google byter logotyp - hiss eller diss?


Googles logotyp har förändrats väldigt mycket sedan den första versionen 1997. Den senaste förändringen ägde rum så sent som i september 2015 och den nya uppdateringen har fått ganska starka reaktioner.

Det var lite av en överraskning när logobytet kom i september och det var en hel del som var snabba att kritisera. Kritiken handlar om att logotypen numera ser för barnslig ut och att Google då riskerar att ses som oseriösa. Självklart finns även de som är positivt inställda till den nya logotypen och som anser att enkelheten och den lekfulla formgivningen går precis i linje med Googles image.

Den nya logotypen har ett rundare typsnitt och ljusare färger. Typsnittet heter Product Sans och saknar seriffer (de små tvärstrecken som avslutar bokstäverna). Tidigare använde Google ett typsnitt med seriffer, men Google menar själva att det nya typsnittet är bättre anpassat efter små digitala enheter. I och med utvecklingen och den ökande användningen av mobila digitala enheter så är det lätt att förstå Googles argument.

Oavsett om Googles logobyte är en hiss eller diss så kommer det med högst sannolikhet leda till att många andra företag ser över användarvänligheten hos sina egna logotyper och huruvida de skulle kunna anpassas efter dagens digitala värld.

Logotypo Google Ny logotyp

Nya logotypen

Logotypo Google Gammal logotyp

Gamla logotypen